ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΝΕΑ-ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δείτε το ΚΥΘΗΡΑ TV

Διαδρομή τρίτη: Λιβάδι-Φυρή Άμμος-Αη Γιάννης Θεολόγος-Κάλαμος-Βρουλέα-Χαλκός-Σπηλίες.....

Από το Λιβάδι πήραμε πάλι τον δρόμο προς το Κάτω Λιβάδι αλλά στο Κάτω Λιβάδι αυτή την φορά συνεχίσαμε ευθεία προς τα ανατολικά του νησιού όπου συναντήσαμε πλούσιες καλιέργειες και υπέροχες παραλίες.

Αφήνοντας το Κάτω Λιβάδι συναντήσαμε δεξιά μας τον οικισμό Λουραντιάνικα η Κάτω Χωριό, ένα πολύ παλιό χωριό με τον ανακαινισμένο μεταβυζαντινό ναό του Αη-Γιώργη Συνεχίσαμε στον κεντρικό δρόμο περνώντας τους οικισμούς Βρουχιάνικα, Τζιάνικα και Λεβουνάρι.

Περίπου 2,5 χλμ. από το Κάτω Λιβάδι φθάσαμε στην εκκλησία της Παναγίας της Οδηγήτριας. Το ήσυχο τοπίο με τα σκιερά πεύκα μας προκάλεσαν να απολαύσουμε τον ίσκιο τους για λίγο, πριν να συνεχίσουμε.

Λίγα μέτρα μετά συναντήσαμε στα αριστερά μας μία διασταύρωση με χωματόδρομο προς τα αντολικά.

Ακολουθήσαμε τον ανηφορικό βατό χωματόδρομο και σε περίπου 1000 μέτρα βρεθήκαμε σε νέα διασταύρωση. Στρίβοντας αριστερά βρεθήκαμε στο δρόμο προς τον Αη-Γιάννη τον Θεολόγο

Λίγο πιο κάτω σταματήσαμε διακρίνοντας ένα μονοπάτι. Κατεβήκαμε και ακολουθώντας το με τα πόδια ανάμεσα από ασπάλαθους και θυμάρια διακρίναμε πολλά μικρα πέτρινα "σπιτάκια" όπου παλιότερα έμεναν οι κάτοικοι για να καλιεργούν τα κτήματα τους η να μαζεύουν τις ελιές τους, όταν τα μέσα μεταφοράς περιορίζονταν μόνο σε "τετράποδα γαϊδουράκια"

Φθάσαμε στο τέλος του μονοπατιού και βρεθήκαμε στην κοιλάδα της Χαμηλής όπου το θέαμα μας αποζημίωσε για τον ποδαρόδρομο. Η εκπληκτική θέα προς το πέλαγο και την παραλία της Φυρής Άμμου είναι κάτι το ανεπανάληπτο.

Η Χαμηλή αποτελεί μόνιμο "στέκι" των κυνηγών, την εποχή του κυνηγιού λόγω πληθώρας θηραμάτων αλλά και "περάσματος" πουλιών

Γυρίζοντας πίσω στο αυτοκίνητο προχωρήσαμε μέχρι το τέλος του δρόμου φθάνοντας στο ναό του Αη-Γιάννη του Θεολόγου.

Ο ναός του Αη-Γιάννη είναι ένας από τους μονόχωρους τρουλαίους κυθηραϊκού τύπου και ο μόνος που έχει στην κορφή του βαρδιόλα.

Η Κρήτη και οι Κυκλάδες απλώνονται στο βάθος του ορίζοντα και όλες οι ανατολικές ακτές του νησιού ξετυλίγονται σαν δαντελωτή κορδέλα, καθώς φαίνεται να "παίζουν" πάνω στην καταγάλανη θάλασσα που αργοκινείται στην μοναδική δροσιά από τον αέρα που πάντα φυσά σε αυτή την κορυφή και κυματίζει τα πεύκα που περιβάλουν τον χώρο.

Αφήσαμε πίσω μας την βουνοκορφή του Αη-Γιάννη του Θεολόγου και γυρίσαμε στην προηγούμενη διασταύρωση παίρνοντας τον κατηφορικό χωματόδρομο προς τα ανατολικά.

Ο δρόμος είναι αρκετά στενός και το φαράγγι δίπλα μεγαλώνει πολύ τον κίνδυνο και για αυτό χρειάζεται η διαδρομή να γίνεται προσεχτικά και με πολύ μικρή ταχύτητα, που οπωσδήποτε δίνει και την ευκαιρία της απόλυτης απόλαυσης του μοναδικού τοπίου.

Σε περίπου 2 χλμ. φθάσαμε σε ένα πλάτωμα όπου αφήσαμε το αυτοκίνητο και από εκεί προχωρήσαμε λίγα μέτρα και βρεθήκαμε στην πολυβραβευμένη παραλία της Φυρής Άμμου. Τα κόκκινα-πορτοκαλιά και καφέ λεία βότσαλα γέμισαν με θαυμασμό το βλέμμα μας και τα κατακάθαρα νερά της κρυστάλλινης θάλασσας μας προκαλούσαν να τα απολαύσουμε.

Κολυμπήσαμε στην κατακάθαρη θάλασσα και την απολαύσαμε όσο μπορούσαμε. Πηγαίνοντας προς το νότιο σημείο βρεθήκαμε σε μια πανέμορφη σπηλιά και ξεκουραστήκαμε στην αμμουδιά της.

Αφού απολαύσαμε τον ήλιο ξαπλωμένοι πάνω στα κοκκινωπά βότσαλα πήραμε τον δρόμο της επιστροφής και γυρίσαμε πάλι στην αρχική διασταύρωση, επιστρέφοντας στον ασφαλτοστρωμμένο αμαξητό δρόμο, συνεχίζοντας την διαδρομή μας νοτιοδυτικά προς τον Κάλαμο.

Περίπου ύστερα απο 2 χλμ. και αφού περάσαμε από το εκκλησάκι του Σωτήρα Παντερμενά, στο προαύλιο του οποίου υπάρχει ο "καταρρέας", δηλαδή η πλάκα πάνω στην οποία έβαζαν το σακί με τις ελιές και το έτριβαν με άλλη πέτρα από πάνω για να βγεί το λάδι, εφθάσαμε στον οικισμό του Καλάμου.

Η εκκλησία του Αγίου Νικήτα στην είσοδο του χωριού είναι ένας ακόμη μονόχωρος τρουλαίος βυζαντινός ναός.

Ο Κάλαμος είναι ένα μεγάλο σε έκταση χωριό, το οποίο εξελίσσεται - αργά και σταθερά - σε παραθεριστικό κέντρο. Στην περιοχή λειτουργούν αρκετά ενοικιαζόμενα δωμάτια που παρέχουν όλες τις ανέσεις στους επισκέπτες τους.

Ένα από τα πλεονεκτήματα του Καλάμου είναι ότι βρίσκεται ανάμεσα σε τρεις παραλίες. Η Φυρή Άμμος, ο Χαλκός και η Βρουλέα είναι πολύ κοντά στο χωριό.

Αν θέλετε να μείνετε στον Κάλαμο, θα βρείτε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα.

Τα εύφορα χωράφια και οι πολλαπλές καλιέργειες καθώς και η μεγάλη παραγωγή του εξαιρετικού κυθηραϊκού μελιού, είναι μερικές από τις σημαντικές ασχολίες των κατοίκων μαζί με τον θερινό κυρίως τουρισμό.

Κοντά στο χωριό σε ένα υπέροχο αγρόκτημα στην «Μεγάλη μούρη» οργανώνονται κατά καιρούς δυνατά πάρτι που διαρκούν μέχρι και την ανατολή.

Αφού διασχίσαμε τον αρκετά εκτεταμένο οικισμό του Καλάμου, κατευθυνθήκαμε ανατολικά και συναντήσαμε μία διασταύρωση.

Προχωρήσαμε ευθεία και περίπου σε 4 χλμ. καλού χωματόδρομου φθασαμε στο γραφικό λιμανάκι της Βρουλέας.

Είναι ένα μικρό κομμάτι ασπριδερής αμμουδιάς, ανάμεσα στα μαύρα, θαλασσοφαγωμένα βράχια που κλείνουν το στενό άνοιγμα, και μια μικρή προβλήτα που φιλοξενεί τους τοπικούς ψαράδες, προερχομένους κυρίως από τον οικισμό του Καλάμου.

Τα νερά είναι στην κυριολεξία πεντακάθαρα και πολύ απότομα βαθειά, εάν δε σας αρέσει το ψαροντούφεκο ο βυθός και οι βραχώδεις κάθετες πλευρές του κλειστού αυτού ορμίσκου, προσφέρονται καταπληκτικά για να ικανοποιήσετε την επιθυμία σας.

Δυτικά από την Βρουλέα, βρίσκεται το ακρωτήριο Καπέλλο, που είναι το νοτιότερο άκρο του νησιού.

Γυρίσαμε πάλι πίσω στην τελευταία διασταύρωση και αυτή την φορά ακολουθήσαμε την άσφαλτο προς τα νοτιοανατολικά.
Σε περίπου 2,5 χλμ. φθάσαμε στο τέλος του ασφαλτοστρωμένου δρόμου και συνεχίσαμε σε ένα σχετικά βατό χωματόδρομο φθάνοντας στην υπέροχη παραλία του Χαλκού με τα κατακάθαρα πρασινογάλαζα νερά.

Ο Χαλκός βρίσκεται στο τέλος ενός μεγάλου φαραγγιού που τον χειμώνα κατεβάζει τα νερά της περιοχής μέχρι την θάλασσα.

Η όμορφη καθάρια θάλασσα και η αμμουδερή παραλία σε προκαλούν να τις απολαύσεις και φυσικά εμείς δεν χάσαμε την ευκαιρία αυτή.

Μετά την δροσερή μας απόλαυση πήραμε πάλι τον δρόμο του γυρισμού προς τον Κάλαμο.

Περίπου σε 2 χλμ. συναντήσαμε αριστερά μας ένα βατό χωματόδρομο που τον ακολουθήσαμε για να επισκεφθούμε το σπήλαιο της Αγίας Σοφίας.

Κατηφορίσαμε μέσα σε ένα πολύ όμορφο τοπίο ανάμεσα σε λιβάδι και ρεματιά με έντονη βλάστηση. Σε ένα χλμ. στρίψαμε δεξιά στον τσιμεντοδρωμένο χείμαρο. Μπροστά μας φάνηκαν κάθετα και επιβλητικά τα βράχια της σπηλιάς.

Δυστυχώς η σπηλιά δεν είναι φωτισμένοι και ευτυχώς οι μεγάλοι εφεδρικοί φακοί μας μας βοήθησαν να θαυμάσουμε τους υπέροχους σταλακτίτες και σταλαγμίτες της σπηλιάς.

Στην είσοδο της σπηλιάς βρίσκεται το μικρό εκκλησάκι της Αγίας Σοφίας και πίσω του υψώνεται το επιβλητικό σπήλαιο. Η περιήγησή σας στο σπήλαιο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς παντού υπάρχει το υγρό στοιχείο και γλυστράει υπερβολικά.

Στο σπήλαιο αυτό βρέθηκαν αγγεία της Νεώτερης Νεολιθικής εποχής (6η χιλιετία) που είναι η αρχαιότερη ύπαρξη ανθρώπινης παρουσίας στο νησί.

Εάν ακολουθήσετε με τα πόδια το φαράγγι φθάνετε στην παραλία Διαλισκάρι (Κυριακουλού). Πάντως εμείς δεν θα σας το συνιστούσαμε γιατί το πέρασμα είναι μάλλον αδύνατο. Πολύ ευκολώτερα μπορείτε να επισκεφθείτε την συγκεκριμένη πανέμορφη παραλία με σκάφος από την θάλασσα.

Αφήσαμε πίσω το όμορφο σπήλαιο και συνεχίσαμε τον δρόμο προς τις Σπηλίες, ανηφορίζοντας την απότομη χαράδρα, ανάμεσα από κυπαρίσσια και πυκνή άγρια βλάστηση.

Αφού διανύσαμε 1,5 χλμ. βρεθήκαμε στον δρόμο που ενώνει τον Κάλαμο με το Καψάλι, τον οποίο και ακολουθήσαμε απολαμβάνοντας το όμορφο τοπίο γύρω μας και την έξοχη θέα που προσφέρει η διαδρομή αυτή.

Γυρίζοντας στο Καψάλι συμπληρώσαμε τις διαδρομές μας στο νοτιο-ανατολικό κομάτι του νησιού, με τις καλύτερες εικόνες και εντυπώσεις.....................

Πηγαίνοντας στον Κάλαμο και τις Παραλίες του

Upgrade your Flash Player to version 8 to view this video!

ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ - ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ.

΄Αφιξη-Καψάλι...

Σύντομα η συνέχεια...καθώς συνεχίζονται οι διαδρομές μας στο νησί......